Ongoing Clay Project
Performance i catering. Final de la residència a la Nau Côclea
Vanessa Donoso
(amb la col·laboració de Montse Seró)
Vanessa Donoso treballa molt a prop de la matèria per expressar conceptes sovint immaterials i abstractes: en certa manera el seu treball dona testimoni de la força interior d’aquells que, per diferents raons (migració, nomadisme, desplaçament, aculturació, deconstruccions urbanes) es troben en situacions a-tòpiques, desposseits d’una territorialitat, d’una pertinença malgrat conservar encara tots els referents.
En els espais transitoris i provisionals dels desplaçats i dels viatgers s’alliberen nous espais, realitats subjectives i objectives on subsisteixen individus i grups, cercles i cultures, subjectes i polítiques en construcció.
La relació de l’artista amb l’argila es basa en aquesta materialitat arrelada i en el fet que l’argila es pot extreure -paradoxalment- de qualsevol terra del món. També es basa en el fet que l’argila és un material utilitzat per totes les cultures, tant en la vida diària com en la representació dels imaginaris.
Vanessa ha recollit ja moltes terres: la d’Utrilla a Sòria, la d’Alanís a Sevilla, Camallera a l’Empordà. Totes han estat processades, filtrades, rentades amb molta paciència, a la manera de dels terrissaires, d’un ofici que existeix des de temps immemorials. Després han esdevingut objectes, a mig camí entre l’utilitat de l’estri i la significació de l’obra. Reposant en aquesta ambigüitat, des d’una humilitat de vas, de plat o de cullera però que “no és” (Ceci n’est pas une pipe) les peces de Vanessa Donoso suggereixen amb ironia i afecte alhora molts dels interrogants i dels “culs de sac” de l’Art Contemporani.
Acabada l’obra, serveix de suport per a un àpat, que es comparteix amb els assistents. Vanesa Donoso va residir a Nau Côclea l’octubre de 2017 i ara ha tornat amb les terres extretes en aquell moment per fer amb la col·laboració de Montse Seró, els plats , els vasos, els bols, els objectes del banquet que ella mateixa cuinarà.
La performance es complementa amb un vídeo de Marcelo Biglia sobre el procés de treball gravat a la Nau Côclea l’octubre de 2018
Agraïments: Sílvia Donoso, Clara Garí i Marcelo Biglia